WYMAGANIA 17/18


WYMAGANIA EDUKACYJNE Z HISTORII W ROKU SZKOLNYM 2014/15

KLASA 6



Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
posiada podstawową wiedzę faktograficzną, czyta teksty ze zrozumieniem, ocenia zdarzenia i je opisuje, określa, w którym stuleciu mieści się zdarzenie określonego rokiem, umieszcza fakty na osi czasu, w porządku chronologicznym także przed naszą erą.
Podstawowa wiedza faktograficzna oznacza, że uczeń:
Ø nazywa kontynenty na mapie świata oraz określa ich położenie na mapie używając kierunków geograficznych;
Ø odczytuje informacje z drzewa genealogicznego;
Ø  opisuje oznaki kryzysu państwa polskiego w XVIII w.;
Ø  wymienia postanowienia Konstytucji 3 maja, które służyły naprawie państwa;
Ø  opisuje rolę Tadeusza Kościuszki podczas powstania 1794 r.
Ø  omawia okoliczności upadku państwa polskiego w XVIII w.
Ø  podaje datę Konstytucji III maja, powstania kościuszkowskiego, III rozbioru Polski, ustala chronologię wydarzeń;
Ø  opisuje okoliczności powstania „Mazurka Dąbrowskiego”.
Ø  wskazuje: Galicję, zabór pruski/niemiecki i rosyjski
Ø umiejscawia w czasie powstanie listopadowe i styczniowe;
Ø wymienia cele walki powstańców oraz przykłady represji zastosowanych wobec społeczeństwa po przegranych powstaniach;
Ø wskazuje kierunki emigracji z ziem polskich w XIX w.;
Ø wskazuje różnice między emigracją polityczną i zarobkową;
Ø wyjaśnia wpływ na rozwój kultury polskiej (lub nauki): Moniuszki, Chopina, Mickiewicza, Skłodowskiej – Curie, Modrzejewskiej;
Ø omawia na przykładach walkę w czasach zaborów o zachowanie języka polskiego;
Ø   podaje przykłady działań zaborców zmierzających do wynarodowienia Polaków w II poł. XIX i pocz. XX w.;
Ø wyjaśnia wpływ na polską kulturę Moniuszki, Sienkiewicza, Matejki, Wyspiańskiego;
Ø opisuje zmiany w produkcji w XIX w.;
Ø porównuje metody pracy w warsztacie rzemieślniczym i fabryce;
Ø opowiada o warunkach pracy i życia robotników w XIX w. oraz o rozwoju uprzemysłowienia;
Ø wskazuje na mapie najbardziej uprzemysłowione miasta na ziemiach polskich;
Ø   objaśnia, dlaczego wojna 1914 – 18 została nazwana światową;
Ø wymienia przyczyny odzyskania przez Polskę niepodległości po 123 latach niewoli;
Ø zbiera informacje o zasługach dla państwa polskiego Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego;
Ø  wylicza problemy II Rzeczpospolitej u progu niepodległości;
Ø  wskazuje na mapie granice II Rzeczpospolitej oraz wymienia jej sąsiadów;
Ø  potrafi polskim świętom państwowym przyporządkować zdarzenia, które one upamiętniają;
Ø  zna daty dzienne i nazwy polskich świąt państwowych (3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada);
Ø  wymienia i tłumaczy znaczenie najważniejszych świąt narodowych, symboli państwowych i miejsc ważnych dla pamięci narodowej;
Ø  określa, co można uznawać za sukcesy II RP;
Ø podaje cechy charakterystyczne polityki Stalina i Hitlera wobec własnych społeczeństw;
Ø objaśnia, jakie państwo można nazwać totalitarnym;
Ø  określa przyczyny wybuchy II wojny światowej;
Ø  wyjaśnia, kto dokonał agresji na Polskę we wrześniu 1939 r.;
Ø  opowiada o losach Polaków podczas wojny
Ø  opowiada, co kryje się za określeniem zbrodnia katyńska
Ø  podaje dzienną datę wybuchu i zakończenia II wojny światowej oraz wybuchu powstania warszawskiego;
Ø  charakteryzuje życie ludności na okupowanych terytoriach Polski z uwzględnieniem losów ludności żydowskiej;
Ø  omawia formy oporu społeczeństwa wobec okupantów;
Ø  opisuje postawę ludności cywilnej i żołnierzy powstańczej Warszawy;
Ø  określa, czym była „zimna wojna” w dziejach powojennych;
Ø  wskazuje obszar II Rzeczpospolitej i objaśnia, czym różni się od obszaru po II wojnie
Ø  wskazuje na mapie granice PRL i wymienia jej sąsiadów;
Ø  opowiada o PRL używając pojęć: odbudowa zniszczeń wojennych, awans społeczny i likwidacja analfabetyzmu, planowanie centralne, zależność od ZSRR, dyktatura partii komunistycznej;
Ø  podaje przykłady ograniczania swobód demokratycznych w PRL;
Ø  wyjaśnia, przeciw czemu buntowała się opozycja demokratyczna w Polsce powojennej;
Ø  objaśnia kim był prymas Wyszyński i L. Wałęsa;
Ø  opisuje powstanie i działania Solidarności , używając określeń: strajk, walka bez przemocy, stan wojenny, Okrągły Stół;
Ø   czym były obrady Okrągłego Stołu;
Ø  wyjaśnia, jakie zmiany zaszły w Polsce po 1989 r.
Ø  wymienia organy władzy w Polsce zgodnie z zasadą trójpodziału i stopnie samorządu terytorialnego
Ø  podaje nazwisko polskiego premiera i prezydenta;
Ø  wskazuje na planie miejscowości siedzibę władz lokalnych i na przykładach omawia zakres działania oraz sposoby powoływania władz;
Ø  wskazuje na mapie III RP i jej sąsiadów;
Ø  wyjaśnia, w czym wyraża się demokratyczny charakter państwa polskiego, używając pojęć: wolne wybory, wolność słowa, wolne media;
Ø  rozpoznaje symbole Unii Europejskiej i wskazuje siedzibę najważniejszych instytucji;
Ø  opowiada o uczestnictwie Polski we wspólnocie europejskiej używając pojęć: Unia Europejska, europejska solidarność, stosunki międzynarodowe
Ø  opisuje i ocenia na przykładach wpływ techniki na środowisko naturalne i życie człowieka;
Ø  wyjaśnia, co oznacza powiedzenie: „świat stał się mniejszy” i wskazuje przyczyny tego zjawiska;
Ø  wymienia pożytki i niebezpieczeństwa korzystania z mediów elektronicznych;
Ø  opowiada o przejawach nędzy na świecie oraz formułuje własną opinię o działaniach pomocowych podejmowanych przez państwa lub organizacje pozarządowe;
Ø  wyjaśnia na przykładach przyczyny i następstwa konfliktów zbrojnych w świecie;
Ø  podaje przykłady ważnych problemów współczesnej Polski, korzystają z różnych źródeł informacji (od osób dorosłych, z prasy, radia, telewizji, Internetu);
Ø  opisuje swoją „małą Ojczyznę” uwzględniając problemy społeczno – gospodarcze.

Uczeń objaśnia i posługuje się pojęciami:
naczelnik powstania, kosynierzy, powstanie, zabór, emigracja, represje, rusyfikacja, germanizacja, maszyna parowa, taśma produkcyjna, kolej żelazna, statek parowy, silnik elektryczny, telegraf, fabryka, fabrykant, robotnik fabryczny, strajk, niepodległość, traktat wersalski, rewolucja bolszewicka, plebiscyt, dyplomacja, totalitaryzm, terror, kult jednostki, obóz koncentracyjny, łagier, holocaust, Polskie Państwo Podziemne, Armia Krajowa, opozycja antykomunistyczna, demonstracja pokojowa, „zimna wojna”, integracja europejska, konstytucja, bezrobocie, demografia, terroryzm, konwencja praw człowieka i praw dziecka.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
wykazuje się podstawową wiedzą faktograficzną, wyraża własną opinię, potrafi integrować wiedzę uzyskaną z różnych źródeł, samodzielnie poszukuje informacji, umiejętnie posługuje się mapą, oblicza upływ czasu także między wydarzeniami sprzed naszej ery, wyznacza granice wieków po narodzinach Chrystusa

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
oprócz spełnienia wymagań na ocenę dobrą, podstawową wiedzę faktograficzną łączy z aktywnym jej prezentowaniem, samodzielnie wyciąga wnioski, porównuje zdarzenia, wykazuje dociekliwość, wyznacza granice wieków przed i po Chrystusie

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
samodzielnie rozwija zainteresowania historyczne, posiada wiedzę ponadprogramową, co potwierdzają starty w konkursach przedmiotowych lub  sposób prezentowania zainteresowań przedmiotowych, a wymagania programowe opanował na ocenę bardzo dobrą.

  KLASA 5:

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:


posiada podstawową wiedzę faktograficzną, czyta teksty ze zrozumieniem, ocenia zdarzenia i je opisuje, określa, w którym stuleciu mieści się zdarzenie określonego rokiem, umieszcza fakty na osi czasu, w porządku chronologicznym także przed naszą erą.
Podstawowa wiedza faktograficzna oznacza, że uczeń:
Ø nazywa kontynenty na mapie świata oraz określa ich położenie na mapie używając kierunków geograficznych;
Ø posługuje się pojęciami: przed naszą erą, nasza era, wiek, tysiąclecie, epoka historyczna;
Ø umiejscawia daty wydarzeń na osi chronologicznej i określa wiek wydarzenia;
Ø odczytuje informacje z drzewa genealogicznego
Ø wskazuje miasto i państwo – Rzym i opisuje osiągnięcia techniczne i prawne Rzymian;
Ø wyjaśnia termin rzeczpospolita i cesarstwo;
Ø opisuje postać i działalność Jezusa z Nazaretu;
Ø opisuje rozwój chrześcijaństwa od nauki Jezusa do uznania chrześcijaństwa za religię państwową;
Ø zna legendy o Piaście i Popielu, Lechu; Czechu i Rusie;
Ø podaje cechy legendy;
Ø wskazuje na mapie Gniezno, Kraków i państwo Mieszka oraz Kazimierza Wielkiego;
Ø przyporządkowuje: Mieszka I, św. Wojciecha, Chrobrego, Ottona III, Kazimierza Wielkiego do wydarzeń;
Ø zaznacza wydarzenia z czasów piastowskich na osi chronologicznej;
Ø opisuje klasztor średniowieczny i życie zakonników;
Ø charakteryzuje postać św. Franciszka z Asyżu;
Ø opisuje średniowieczny zamek i jego funkcje;
Ø charakteryzuje życie mieszkańców średniowiecznego zamku;
Ø wymienia i opisuje cechy rycerza jako ideału średniowiecza;
Ø porównuje życie w średniowiecznym klasztorze i zamku;
Ø opisuje średniowieczne miasto i wieś;
Ø porównuje życie chłopa z życiem rycerza i mieszczanina;
Ø opowiada kto i dlaczego stworzył Akademię w Krakowie;
Ø wskazuje na mapie Wielkie Księstwo Litewskie
Ø wyjaśnia przyczyny unii polsko – litewskiej za panowania Jadwigi;
Ø charakteryzuje osobę Jadwigi i jej zasługi dla kultury polskiej oraz postać Jagiełły;
Ø opowiada o przyczynach i skutkach bitwy pod Grunwaldem;
Ø umiejscawia w czasie wydarzenia: unia w Krewie, bitwa pod Grunwaldem, panowanie Jadwigi i Jagiełły.
Ø opisuje wyprawę Kolumba oraz umieszcza tę wyprawę na osi chronologicznej i w przestrzeni;
Ø wymienia następstwa wypraw odkrywczych dla Europy i Ameryki;
Ø opowiada o życiu Kopernika i umieszcza jego odkrycie w czasie oraz wyjaśnia znaczenie powiedzenia: „Wstrzymał Słońce ruszył Ziemię”;
Ø opisuje życie dworskie na Wawelu za panowania Zygmuntów;
Ø charakteryzuje obowiązki szlachcica wobec państwa;
Ø wyjaśnia, jak działał i podejmował decyzje szlachecki sejm;
Ø wyjaśnia znaczenie Wisły jako drogi rzecznej;
Ø objaśnia, na czym polegała unia lubelska i wskazuje na mapie Rzeczpospolitą Obojga Narodów
Ø wyjaśnia przyczyny wprowadzenia wolnej elekcji i opisuje sposób wyboru króla;
Ø omawia wydarzenia „potopu szwedzkiego” i odsieczy wiedeńskiej oraz sytuuje je w czasie;
Ø wyjaśnia rolę Stefana Czarnieckiego i Jana Sobieskiego podczas wojen z sąsiadami w XVII w..

Uczeń objaśnia i posługuje się pojęciami: legenda, plemię, gród, drużyna, książę, król, zakon, reguła zakonna, ubóstwo, kupiec, rzemieślnik, lokacja miasta lub wsi, cech, burmistrz, samorząd miejski, rynek, mury miejskie, rycerz, paź, giermek, pasowanie na rycerza, karawela, Nowy Świat, Indianie, broń palna, uczony, astronom, odkrycie naukowe, wynalazek, dwór, etykieta dworska, komnata, arras, sejm, sejmik, większość głosów, jednomyślność, liberum veto, pospolite ruszenie, poseł, folwark, pańszczyzna, spichlerz, spław wiślany, flisak, elekcja, pole elekcyjne, koronacja, wojna podjazdowa, partyzancka, oblężenie, odsiecz, sułtan, husaria.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
wykazuje się podstawową wiedzą faktograficzną, wyraża własną opinię, potrafi integrować wiedzę uzyskaną z różnych źródeł, samodzielnie poszukuje informacji, umiejętnie posługuje się mapą, oblicza upływ czasu także między wydarzeniami sprzed naszej ery, wyznacza granice wieków po narodzinach Chrystusa

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
oprócz spełnienia wymagań na ocenę dobrą, podstawową wiedzę faktograficzną łączy z aktywnym jej prezentowaniem, samodzielnie wyciąga wnioski, porównuje zdarzenia, wykazuje dociekliwość, wyznacza granice wieków przed i po Chrystusie

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
samodzielnie rozwija zainteresowania historyczne, posiada wiedzę ponadprogramową, co potwierdzają starty w konkursach przedmiotowych lub  sposób prezentowania zainteresowań przedmiotowych, a wymagania programowe opanował na ocenę bardzo dobrą.


KLASA 4
 Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
 posiada podstawową wiedzę faktograficzną, czyta teksty ze zrozumieniem, ocenia zdarzenia i je opisuje, umieszcza fakty na osi czasu, w porządku chronologicznym także przed naszą erą oraz posługuje się pojęciami: nasza era, wiek, tysiąclecie, epoka historyczna.

Podstawowa wiedza faktograficzna oznacza, że uczeń:
Ø wskazuje różnice znaczenia pojęć: historia jako opis dziejów oraz jako dzieje, przeszłość; a także, umie wyjaśnić, czym zajmuje się historyk;
Ø podaje przykłady źródeł historycznych, a także wskazuje przykłady źródeł materialnych i niematerialnych;
Ø wyjaśnia, w jaki sposób i dlaczego chroni się zabytki;
Ø wyjaśnia, czym różni się od innych ludzi; wymienia rodzaje potrzeb człowieka i podaje ich przykłady;
Ciąg dalszy określił pan P. Sienkiewicz uczący klasy 4.

Uczeń objaśnia i posługuje się pojęciami: historia, historyk, Europa, Afryka, Azja, kierunki geograficzne główne i pośrednie, legenda mapy, plan i mapa, Konwencja praw dziecka, Rzecznik Praw Dziecka, społeczeństwo, terytorium, cywilizacja, źródło historyczne, zabytek, muzeum, chronologia, era, wiek, tysiąclecie, samorząd uczniowski, kampania wyborcza, grupa społeczna, państwo, naród, mniejszość narodowa i etniczna

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
wykazuje się podstawową wiedzą faktograficzną, wyraża własną opinię, potrafi integrować wiedzę uzyskaną z różnych źródeł, samodzielnie poszukuje informacji, umiejętnie posługuje się mapą, oblicza upływ czasu także między wydarzeniami sprzed naszej ery, wyznacza granice wieków po narodzinach Chrystusa

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
oprócz spełnienia wymagań na ocenę dobrą, podstawową wiedzę faktograficzną łączy z aktywnym jej prezentowaniem, samodzielnie wyciąga wnioski, porównuje zdarzenia, wykazuje dociekliwość, wyznacza granice wieków przed i po Chrystusie

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
samodzielnie rozwija zainteresowania historyczne, posiada wiedzę ponadprogramową, co potwierdzają starty w konkursach przedmiotowych lub  sposób prezentowania zainteresowań przedmiotowych, a wymagania programowe opanował na ocenę bardzo dobrą.


 

 KRYTERIA POSZCZEGÓLNYCH OCEN